Geng-geng Lambong

Wednesday 15 February 2012

Tahukah anda apa itu minyak hitam?? (3)

JENIS MINYAK ENJIN

Terdapat 5 jenis minyak enjin yang biasa digunakan:


Mineral (Regular): 100% bahan petroleum yang telah menjalani proses penyulingan berperingkat (fractional distillation proses). Masih mempunyai karbon reaktif (reactive carbon) yang berupaya bertindakbalas dengan oksigen untuk membentuk asid. (Harga: Murah)


Semi-synthetic / Synthetic blend (Premium): Campuran 75% mineral dan 25% synthetic. (Harga: Sederhana)




Synthetic: Dihasilkan daripada bahan petroleum seperti minyak enjin Mineral tetapi hanya menggunakan bahan terbaik (tulen) dalam proses penyulingan berperingkat iaitupolyalphaolifins. Tidak mempunyai karbon reaktif. Juga ditambahkan dengan diester sintetik yang berfungsi membersihkan sisa karbon (pembakaran). Enjin biasanya lebih bersih. (Harga: Mahal)




Pure synthetic: Minyak sintetik sepenuhnya yang dihasilkan daripada polyalkyleneglycolyang banyak digunakan sebagai minyak pelincir bagi kotak gear (gearbox).




Bio-based: Bermula sekitar 1996, minyak enjin jenis ini dihasilkan sepenuhnya menggunakan minyak daripada tumbuhan seperti minyak jagung dan minyak kelapa sawit. Lebih mesra alam tetapi belum dikomersilkan sepenuhnya. (Harga: Tidak pasti)

    0 pengomen/tukang komen:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    nuffnang ads lihat iklan terbaru

     
    aqmillambong - Cool Grey Template - Design by [P0L5K4H4CKR3W]